Take a ride on a Scenic Drive....

11 september 2018 - Page, Arizona, Verenigde Staten

Hanksville - Hite Overlook - Muley Point - Goosneck SP - Page: 11 sep 2018 (293 mi / 469 km). Overnachting: Wingate in Page

Het is best aan de late kant en alsnog kruip ik achter mijn lappie onder druk van iemand die graag het ochtendnieuws doorneemt, ik zeg niet wie anders draai om mijn oren.

Ik begin dan natuurlijk eerst met een goede morgen te wensen. De dag vandaag was een lange dag, althans een dag achter het stuur en toch bezienswaardigheden bezocht. We moeten namelijk naar Page en de afstand van ons hotelletje was zo’n 250 mijl, dus voor rekenaars onder ons !

Mijn cabinWe hadden bij ons hutje een balkonnetje, je kent het wel zon eentje als in de wild west films met een schommelstoel er op. Alleen ontbrak deze jammer genoeg wel. Zelf koffie gemaakt en een sumier ontbijtje, we hadden eigenlijk niet zoveel trek. Voor zover het nog niet bekend is even het volgende. Mijn cabinAnia houdt het as zaterdag voor gezien en neemt afscheid van mij. Onze wegen scheiden zich, zij het vliegtuig in en ik wachtende op een groep mensen die mijn meenemen op een motortour door bijna hetzelfde landschap als waar ik de afgelopen dagen doorheen heb gereist. Een paar vrienden vergezellen mij, met name Koos en zijn Broer uit Noorwegen. Nu wil het feit dat ik vanmorgen een wat minder leuk bericht had gekregen, waardoor een onzekerheid is ontstaan of zij ook meegaan. Hierover later in de week meer. In ider geval Koos en Dries als jullie dit lezen sterkte en hopenlijk toch tot spoedig.

Hite OverlookEven Cady te drinken gegeven en toen weer op weg naar het eerste doel, welke we moesten bereiken via een Scenic Route weg UT95, er zijn in Utah 3 van dit soort wegen, nl de UT95, UT12 en de UT….”Welke nog meer Ania”, vroeg ik terwijl ik haar aankeek en ze lekker op haar bedje Tv zat te kijken. Antwoord “weet ik niet direkt, zoek ik later op”, dus sorry lezers de weg wordt zo straks later benoemt. Inderdaad de 95 is een pracht route, bekijk de fotos even en beoordeel of ik gelijk heb.

Hite OverlookWe reden door de Glen Canyon met als doel de scenic overlook naar oa het plaatje Hite, wat dan diep in de Canyon ligt, een plaatsje wat vroeger een behoorlijke aanzien had. Dit plaatsje is gesticht door meneer Hite in 1883 die op deze plek goud had gevonden. Hij opende een kleine winkel en een postkantoor en trok zo meedere miners naar het plaatsje toe. Helaas vond men meer uranium dan goud en dat was niet echt de bedoeling. In 1964 verdwenen het dorpje door het wassende water van Lake Powel en moesten de bewoners vertrekken. Vanaf het uitzichtpunt hadden we een prachtige look op de rivier the Colorado, die verassend leeg stond, dus van die hoge waterstand was bepaaldelijk geen sprake meer. Het uitzicht is echt schitterend te noemen. Wat wel bijzonder is dat, en we zien dat regelmatig in deze regio, ondanks de hoge temperatuur 35 -40 graden, tussen de ruige kale rotsen er gewoon hele velden met groen gras te vinden zijn, zo ook hier beneden bij het dorpje.

Muley PointWe zijn weer doorgereden en kwamen over een rachtige brug over het ravijn of moet ik zeggen Canyon. Ania had inmiddels het stuur overgenomen en concentreerde zich op een dirt road rechts van de weg. Afremmend en richting aanwijzer naar rechts schoten we de kleine steentjesweg weer op. Muley Point, was de plaats waar we hoog over Monument Valley konden kijken. Maar het mooie was de wat dichterbij gelegen terassen (hoogteverschillen in het landschap) van totaal zwarte grond. Tja, helaas kan je zoiets niet 3 dimensionaal omschrijven zelfs met foto’s is het moeilijk te onderscheiden. Ik heb 3D foto's gemaakt die je op een 3D bril kan bekijken dus maar hopen dat die gelukt zijn. Het is echt schitterend te noemen. De aardkorst heeft vele gezichten zullen we maar zeggen.

Inmiddels  Ania de 3e weg gevonden de UT 24. Zo dat lucht op.

Gooseneck SPZo van dit uitzicht hebben we weer genoten. Nu de kiezels weer onder de banden door laten glijden op weg naar de Goosenecks overlook. Een scenic view point die lijkt op de Horseshoe nabij Page en welke door de Colorado rivier is gevormd, Deze slinger is gevormd door de San Juan Rivier; en heeft zelfs 2 hoefijzers. Het landschap is weer totaal zwart met terassen. Gooseneck SPOok hier weer het verhaal van de foto’s. Ik zeg: reis naar Amerika en aanschouw het met eigen ogen. Ania weer als een prof met haar camera’s de mooie plekkies opgezocht en daarna nog de stok met Gsm gebruikt om onszelf te vereeuwigen, een kleine lunch gemaakt aan 1 van de vele picknicktafels die door heel amerika zijn geplaatst en vaak met een vaste barbeque uitgerust. en toen weer verder.

Monument ValleyNu was het weer mijn beurt om dat ronde ding in de Cady vast te houden. Langzaam kwamen we dichter bij de monumenten in monument valley, die we trouwens al 3 keer hebben mogen zien. De eerste keer was in 2006 en toen was het best nog erg rustig. De Navajo indianen stonden dan met kraampjes langs de weg om zelf egmaakt sieraden te verkopen en ja ook een ritje met een jeep of zelfs op een paard naar de grote bergen te rijden die als monumenten boven de grond uitstaken. Voor de western liefhebbers vast wel eens dat landschap op film gezien. Heden ten dage is het zo in trek dat er totaal geen sprake meer is van een middle of nowhere gebied. Ook hier heeft het tourisme houvast gekregen en de slimme indianen, die trouwens dit gebied bezitten, hebben daar dankbaar gebruik van gemaakt. De houtenstalletjes zijn langzaam aan het verdwijnen en tja ook meer hotels erbij.

Behind the photo shoot scene and afterEen enkele keer zie je nog wel stalletjes staan om de oude stijl in ere te houden. Het viewpoint Forrest Gump was druk bezocht en dat was vroeger ook wel anders. Het is een punt op de weg waar de weg kaarsrecht met een vreselijk lang helling richting de monumenten loopt. ook wel bekend van reklame foto’s. Tja, je hoort wel eens mensen zeggen, de mens is van de wereld en dus de wereld is van de mensen. Tja ging dat maar altijd op. Maar goed, een ieder wilt daar een foto maken en dus staan er regelmatig mensen midden op de weg. Eerst is het dan afwachten tot er weinig of geen auto’s aan komen rijden en dan schiet iedereen de weg op en maakt snel wat foto’s.

Ach u kent het wel, ja maakt een foto en ineens staan er dan anderen op. Welnu dat is hier natuurlijk ook het geval dus het gevolg is dan dat de 1 voor de ander gaat staan en zo schuift men dan aardg op haha. 2 meiden wilden wel een heel apart fotootje maken. De 1 zittend op de middellijn en de ander een plaatje schieten. Maar dit duur dan zo lang dat er weer auto’s aankomen, opstaan vluchten en daarna weer zitten. Krijgen de anderen een kans ? Dus dan wordt het schuiven totdat iedereen naast elkaar staat haha. gekkehuis daar. Ania heeft haar plaajte kunnen schieten maar gezien de zonnestand niet echt mooi te noemen. We zij maar doorgereden en hebben de bergen van de andere kant genomen met de zon mee en dat scheelt zeg maareen  jas.

Na deze capriolen momentjes hebben we Page bereikt even het hotelletje opgezocht, best een mooie deze keer. Doesje gepakt en even wat inkopen gedaan, want we blijven 2 dagen in dit hotel. Morgen naar Canyon X of zo iets. ben weer bezig muh bedje te openen

1. Els:
    12 september 2018
    Lappie??
  2. John:
    13 september 2018
    Elsje, er zijn meer lapis, denk maar aan mijn laptop die heet ook lappie lol.