Dag 10 - 9/11 Rijdag en de vissen vliegen in het rond.

11 september 2013 - Traverse City, Michigan, Verenigde Staten

Traverse City, Michigan – 11 september 2013

9/11Ontbijtje ? In hotel, nee bedankt, de kamer is ok, niet echt frisjes maar een ontbijtje moet ik helemaal niet aan denken, stel je voor dat  mijn beterende vinger het weer op zijn heupen krijgt. Laat ik maar hiegienies  (staat voor schoon geloof ik) blijven eten. Vandaag een rijdag oftewel het is de vraag waar we terecht komen en of er iets te beleven valt. Korte rit, dus lekker de car-automaat op 35 m/h., en kiedie kiedie boem boem langs het Michigan meertje. Voor we vertrokken deze keer een subweetje, ei met spek op een plat broodje. Het is vandaag 9/11 dus Amerika heeft de vlag halstok hangen. Pfft waarom ontroerd mij dat telkens weer. Tot nu toe ieder jaar in September in Amerika dit meebeleefd en dan, ja dan, sorry maar een traantje komt er toch wel weer bij tevoorschijn. In de Main Street staat een ladderwagen met een kneiter van een vlag opgesteld. Fotootje en op weg.

Een in beginsel mooie weg niet vlak, een wijnstreek met prachtige woningen. Af en toe langs het meer en dan weer door het mooie landschap. Pas als de weg weer recht en lang is wordt het een beetje saai. Maar gelukkig dit keer niet al te lang. Links water, rechts water. Links afwisselende meren rechts het Mich….Ineens verschijnt de naam Croocked Lake. Ania vertelde dat dus dan is mijn reactie, Oh Davy heeft ook een Lake hier. Maar bij het zien van de naam, nee geen Davy Crocket. Langs deze meren hebben mensen stukjes strand gekocht en dan een steiger aangelegd een bootje erbij en hop de zomerwatersporten voor je deur. Wat wel apart is, dat de meeste bootjes uit het water getild worden door een soort lift. Kwestie van laten zakken en varen. Verder zijn er veel bedrijven die boten verkopen. Diverse soorten zoals speedboten, zeiljachten motorjachten en daarnaast natuurlijk occasions.

Petoskey visserstrout visWe arriveerden bij het plaatsje Petoskey. Even een fotostop hier bij de haven. In dit dorpje stroomt een snelstromend riviertje, welk keurig netje begeleid wordt door kades en kleine kunstmatige watervallen. Voor de Trout vis een paradijs om tegen in te zwemmen. Uitleg, de Trout is een vis van ongeveer 1 meter lengte die net als de zalm haar eitjes legt stroomopwaarts in de riviertjes. Het verschil is dat de zalm een zoutwatervis is en veel kleiner. Maar als je als toekomstige moeder je best doet om tegen watervallen op te springen om zodoende landinwaarts je kinderen te baren en er staan moordlustige Amerikanen met draadjes aan stokjes je lip te verzieken dan wil je wel snel wegwezen.

Petoskey troutHelaas lukt dat ook de meeste wel maar een enkeling die toch in die rauwe hamburger aan een haakje wil happen, die gaan de mist in. Dan wordt het vechten en je lip zien te behouden. De draadjes zijn best sterk maar in veel gevallen blijkt de Troutvis behoorlijk sterker te zijn en kan zij een scheldende Amerikaan achter zich laten. Ik heb hier wel video opnamen van gemaakt, die stuur ik naar de partij voor de dieren zodat die dan weer bij Obama kunnen klagen en die dan weer op zijn beurt de sadistische vissermannen kan uitzenden om Assad te bevechten met misschien wel een paar 100 haakjes door zijn lip. Petoskey troutMaar goed het is wel een imposante aanblik om die lui te zien knokken tegen die sterke vis en menig vissertje moet het onderspit delven. De foto’s zijn weer gemaakt, nu even naar Walmart een gigant van een supermarkt annex non food store om de nodige versnaperingen in te slaan voor in de auto. Karin, je spuitjes komen er aan hoor. Even 2 weekjes geduld en dan staan ze voor de deur. En Luna, jouw bekers zijn besteld. Dus ook die zijn onderweg.

Petoskey harborDe weg werd vervolgt en voerde door een plaatsje Charlevoix, lijkt wel Frans. Een pracht stadje, alles goed verzorgd, strakke plantsoenen, bloemen (zie je weinig in de States), langs de weg, schoon en netjes. Trouwens het valt op  dat dit door heel Michigan wel zo is. Nog een leuk fenomeen is het houden van een garageverkoop. Oftewel alles wat je kwijt wilt zet je in je tuin of natuurlijk garage en je plaatst een bord en dan maar wachten op de kopers. Je ziet dit erg veel onderweg. Op zich leuk en gelukkig vrij van tax of iets dergelijks.

Old Mission PeninsulaWe komen aan in Travers City onze eindbestemming van deze dag. Even het motel (Howard Johnson) opgespoord en uitgepakt. Onze koffers zijn zo ingericht dat we een minimum aan bagage uit hoeven te pakken. Wat we niet direct nodig hebben blijft in de auto. Een mooi hotel ietsje duurder maar wel stuk luxer en schoon. Mooie ontbijtruimte, dus dat wordt morgen geen buiten de deurhap. Er bevindt zich hier aan de oostkant van het meer net als aan de westkant een schiereiland Old Mission Peninsula genaamd, wat een naam, maar goed dit is is zo’n 22 mijl lang en is hoofdzakelijk bedoeld voor de wijnbouw. http://www.oldmission.com/

Old Mission PeninsulaWe hebben even een toertje gemaakt door dit schitterend stukje land en ook hier weer de bekende bootjes aan steigers en de privé strandjes. De dag is afgesloten met een maaltijd in een restaurant Poppycocks genaamd (niet lachen nu he).

Het plaatje Travers staat hier bekend om het biologisch eten. Dus ben deze keer natuurvriendelijk geweest met mijn hamburger. Nog even een weer biologische Frozen Yoghurt gehaald en toen weer terug naar het hotel. Nog een onbekend systeem in Nederland. Je pakt een beker houdt hem onder een automaat met verschillende smaken ijsvormige yoghurt, garneer het met vruchten, snoepjes of sausjes zet hem op de weegschaal, even betalen naar gram. Eet smakelijk. Slaap lekker tot morgen.

1. Carla:
    12 september 2013
    Het ontroerd de meeste John deze 11 September..maar als je daar bent kan ik me voorstellen dat het nog meer aanspreekt, geniet maar lekker van jullie vakantie daarvoor zijn jullie daar.